ثبت و رتبه بندی شرکت قانون مداران یکتا

خدمات ثبت شرکت، رتبه بندی شرکت، اخذ کارت بازرگانی، رتبه بندی مدرک تحصیلی، خرید و فروش شرکت تماس : 09123438517 و 09126010223

ثبت و رتبه بندی شرکت قانون مداران یکتا

خدمات ثبت شرکت، رتبه بندی شرکت، اخذ کارت بازرگانی، رتبه بندی مدرک تحصیلی، خرید و فروش شرکت تماس : 09123438517 و 09126010223

ثبت و رتبه بندی شرکت قانون مداران یکتا

خدمات ثبت شرکت، رتبه بندی شرکت، اخذ کارت بازرگانی، رتبه بندی مدرک تحصیلی، خرید و فروش شرکت. تماس : 09123438517 و 09126010223

۶ مطلب در خرداد ۱۳۹۶ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

سامانه تشخیص صلاحیت عوامل فنی و اجرایی ساجات

متقاضیان اخذ رتبه های پیمانکاری و مشاور باید مدارک و مستندات شرکت خود را از طریق سامانه ساجات که مخفف سامانه جامع هوشمند تشخیص صلاحیت عوامل نظام فنی و اجرائی می باشد ، الصاق کنند تا توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی و یا سازمان معاونت راهبردی ریاست جمهوری و یا انجمن بررسی و در صورت تایید آنها گواهینامه صلاحیت صادر شود.

لذا جهت انجام این امر نیاز به طی مراحلی از طریق سامانه ساجات می باشد:

در مرحله اول که ثبت نام اولیه می باشد اطلاعات پایه شرکت شامل: نام مدیر عامل ، مشخصات ثبتی شرکت ، کد اقتصادی ، آدرس و شماره تماس دفتر مرکزی ثبت و صفحه اول اساسنامه شرکت به صورت فایل اسکن شده الصاق گردد.

پس از انجام این مرحله ایمیلی با عنوان فرم ثبت نام برای شرکت ارسال می گردد که باید پرینت مهر و امضا شده ی آن به دبیرخانه ی سازمان معاونت راهبردی تحویل گردد تا گذر واژه دوم از سوی سازمان به ایمیل شرکت ارسال گردد.

در مرحله ی نهایی پس از دریافت گذر واژه دوم باید ورود اطلاعات تکمیلی جهت اخذ رتبه در سامانه ساجات انجام گیرد.


شرکت قانونمداران یکتا کلیه خدمات اخذ رتبه را از ثبت نام اولیه در سامانه ساجات ، دریافت گذر واژه دوم ، ورود اطلاعات و ... را تا اخذ گواهینامه صلاحیت را به متقاضیان محترم ارائه می دهد.


ثبت شرکت ، رتبه بندی و اخذ گرید در تهران 02166501809 | 02166502188 | 09127152571

ثبت شرکت ، رتبه بندی و اخذ گرید در کرج 19 الی 02634218014 | 09123438517


راهنمای ثبت نام در ساجات

راهنمای مشاوران در ساجات

راهنمای پیمانکاران در ساجات

راهنمای انفورماتیک ساجات

راهنمای پرداخت الکترونیک ساجات

راهنمای ورود و خروج نفر و کنترل ظرفیت در سامانه ساجات

راهنما و فرم متوسط اظهارنامه سه سال اخیر پیمانکاران

  • صابر بیجستانی مقدم
  • ۰
  • ۰

ثبت تغییرات شرکت

ثبت تغییرات شرکت

شرکت ها بعد از ثبت، ممکن است نیازمند تغییراتی در رابطه با اساسنامه یا موارد خاص دیگر باشند. منظور از این تغییرات، به طور کل تمام تغییرات و تصمیمات شرکت می باشد که در طی مواردی نظیر مجمع عمومی عادی، مجمع عمومی فوق العاده یا جلسات هیئت مدیره صورت میگیرد.

ثبت تغییرات شرکت

فهرست مطالب


ثبت تغییرات شرکت در چه مواردی الزامی است؟

ثبت تغییرات الزامی شرکت

  • تغییر نام شرکت.
  • تمدید مدت شرکت، افزون بر مدت مقرر.
  • انحلال شرکت، حتی در مواردی که به دلیل انقضای مدت ثبت شرکت باشد.
  • تعیین کیفیت تفریغ حساب یا تبدیل شرکا یا خروج بعضی از آن ها از شرکت.
  • تغییر اساسنامه.
  • تغییر مدیر یا مدیران شرکت.

برای ثبت تغییرات شرکت ها نیاز به تنظیم صورتجلسه متناسب با تغییرات به منظور ارایه به اداره کل شرکت ها می باشد. در صورتی که صورت جلسه مورد تایید اداره کل شرکت ها قرار بگیرد، آگهی تغغیرات ثبتی صادر می شود. در ادامه در رابطه با مراحل ثبت تغییرات شرکت بیشتر توضیح می دهیم. در صورتی که هرگونه سوالی در زمینه ثبت تغییرات شرکت برای شما پیش آمد با کمال میل پاسخگوی شما هستیم.

بازگشت به فهرست

چگونگی اعمال تغییرات شرکت

تغییرات شرکت به سه حالت تنظیم می شود:

  1. مجمع عمومی عادی.
  2. مجمع عمومی فوق العاده.
  3. هیأت مدیره.
    در ادامه به طور مختصر این 3 مورد مورد بررسی قرار گرفته اند.


وظایف مجمع عمومی عادی:

  • تصمیم گیری در رابطه با کلیه امور شرکت و همچنین تعیین خط مشی شرکت.
  • رسیدگی به ترازنامه و حساب سود و زیان سال مالی قبل و صورت دارایی و مطالبات و دیون شرکت و صورتحساب دوره عملکرد و سالانه شرکت. رسیدگی مزبور پس از استماع گزارش مدیران و بازرس یا بازرسان خواهد بود.
  • انتخاب مدیران و بازرس یا بازرسان.
  • تصویب ترازنامه و دستور تقسیم سود بین صاحبان سهام.
  • تعیین روزنامه کثیرالانتشاری که آگهی ها و اطلاعیه های شرکت تا مجمع عمومی عادی سال بعد در آن انتشار خواهد یافت.


بازگشت به فهرست


وظایف مجمع عمومی فوق العاده:

  • تغییر در مواد اساسنامه (نظیر تغییر در نام شرکت؛ تغییر در موضوع شرکت ؛ تغییر محل شرکت).
  • افزایش یا کاهش سرمایه.
  • تغییر در عده مدیران و مدت خدمت آن ها و تعیین بازرسان.
  • اجازه صدور اوراق قرضه.
  • ایجاد سهام ممتازه.
  • انحلال شرکت.

بازگشت به فهرست


مدارک لازم جهت ثبت تغییرات شرکت:

مدارک مورد نیاز ثبت تغییرات

  • کپی برابر اصل مدارک شناسایی تمام شرکای جدید.
  • اصل مدارک شناسایی افرادی که خارج می شوند و حضور اشخاص خروجی در دفاتر اداره ثبت شرکتها جهت امضاء.
  • لیست شرکا با میزان سهامشان.
  • کپی روزنامه آخرین تغییرات شرکت و هیأت مدیره.
  • کپی اساسنامه شرکت.
  • حضور تمامی شرکا و مدیر در صورت انحلال شرکت.

بازگشت به فهرست


مراحل ثبت چند نمونه از تغییرات رایج شرکت ها:

  • تغییر نام شرکت
  • مراحل ثبت  تغییر نام شرکت سهامی خاص:
    • تشکیل مجمع عمومی فوق العاده.
    • تنظیم صورتجلسه و امضای هیأت رئیسه.
    • انجام تشریفات دعوت مطابق اساسنامه شرکت و قانون تجارت.
    • تحویل اصل صورتجلسه و لیست سهامداران حاضر در جلسه که به امضای آنها رسیده به اداره ثبت شرکتها.
    • پرداخت حق الثبت جهت تغییر نام و تحویل فیش به اداره ثبت شرکتها.
    • تحویل اصل روزنامه حاوی آگهی دعوت و مجوز اخذ شده به اداره ثبت شرکتها.
    • تأیید نام انتخابی توسط مسؤل تعیین نام اداره ثبت شرکتها بعد از تحویل مدارک.
  • مراحل تغییر نام شرکت با مسؤلیت محدود:
    • تشکیل مجمع عمومی فوق العاده.
    • تنظیم صورتجلسه و امضای کلیه شرکا با قید نمودن میزان سهام خود در شرکت.
    • انتخاب و عنوان نمودن نام اعضای هیأت نظارت در صورتجلسه در صورتی که تعداد شرکا بیش از دوازده نفر باشد.
    • امضای صورتجلسه توسط هیأت نظارت.
    • مراجعه ی یکی از شرکا یا وکیل شرکت به واحد تعیین نام اداره بعد از یک ماه.
    • ثبت آگهی بعد از تعیین نام و اخذ موافقت مسؤل مربوطه.
  • تغییر آدرس شرکت
    • مراحل تغییر آدرس شرکت با مسوولیت محدود:
      • تشکیل مجمع عمومی فوق العاده.
      • تنظیم صورتجلسه مربوط به تغییر آدرس شرکت و امضاء آن توسط کلیه اعضای شرکت.
      • در صورتی که تعداد اعضای  شرکت بیش از دوازده نفر باشد، مطابق با ماده 109 قانون تجارت، می بایست هیأت نظارت انتخاب شده و اسامی اعضای هیأت نظارت در صورتجلسه تنظیمی درج  گردد و به امضاء آن ها برسد.
      • صورتجلسه تنظیم شده می بایست حداکثر تا یک ماه بعد از تاریخ تشکیل مجمع عمومی فوق العاده توسط اعضای شرکت یا وکیل رسمی شرکت به اداره ثبت شرکت ها تحویل داده شود.
      • زمانی که اختیار تغییر محل شرکت طبق اساسنامه ی آن به اعضای هیأت مدیره داده شده باشد، می بایست صورتجلسه ای با موضوع ثبت تغییر آدرس شرکت تنظیم کنند و در صورتی که تغییر آدرس به خارج از شهرستان باشد، صورتجلسه به شهرستان مربوطه ارسال می شود.
    • مراحل تغییر آدرس شرکت سهامی:
      • تشکیل مجمع عمومی فوق العاده.
      • تنظیم صورت جلسه مربوط به تغییر آدرس شرکت و امضای آن توسط هیات رئیسه شرکت.
      • زمانی که اختیار تغییر محل شرکت طبق اساسنامه ی آن به اعضای هیأت مدیره داده شده باشد، می بایست صورتجلسه ای با موضوع ثبت تغییر آدرس شرکت تنظیم کنند و در صورتی که تغییر آدرس به خارج از شهرستان باشد، صورتجلسه به شهرستان مربوطه ارسال می شود.
  • تغییر موضوع شرکت
    • مراحل تغییر موضوع شرکت سهامی خاص:
      • تشکیل مجمع عمومی فوق العاده.
      • تنظیم  صورتجلسه و امضای آن به وسیله اعضای هیأت رئیسه.
      • دریافت مجوز در صورت نیاز و با توجه به تشخیص کارشناس.
      • تهیه ی لیست سهامداران که در جلسه حضور داشتند و امضای آنها.
      • تحویل اصل صورتجلسه، لیست سهامداران حاضر در جلسه، اصل روزنامه آگهی دعوت و مجوز اخذ شده به اداره ثبت شرکتها.
    • مراحل تغییر موضوع شرکت با مسولیت محدود:
      • تشکیل مجمع عمومی فوق العاده.
      • تنظیم صورتجلسه و امضای آن توسط شرکا همگی با قید کردن میزان سهامشان در شرکت.
      • مراجعه به اداره ثبت شرکتها در صورت نیاز به اخذ مجوز از مراجع در رابطه با موضوع  شرکت.
      • تحویل استعلام مربوط به مرجع ذی صلاح.
      • دریافت پاسخ استعلام در مهلت مقرر.
      • تحویل پاسخ استعلام و صورتجلسه به اداره ثبت.
      • امضای دفاتر ثبت بعد از تحویل مدارک توسط متقاضی.
  • نقل و انتقال شرکت
    • حضور در جلسه و امضای صورتجلسه.
    • عدم نیاز به گواهی مالیات در مورد شرکتهای با مسؤلیت محدود (در صورتی که انتقال بین اعضای شرکت صورت گیرد).
    • گواهی نقل و انتقال (گرفتن مفاصا) از اداره دارایی در صورت تغییرات نقل و انتقال در شرکت سهامی.
    • پرداخت مالیات 4 درصد نقل و انتقال در مورد سهام با نام و بی نام.
    • عدم ثبت آگهی در مورد ثبت تغییرات شرکت نقل و انتقال سهام در صورت نداشتن گواهی مالیاتی.


بازگشت به فهرست


توجه:

برخی دستورالعمل های جدید جهت ثبت و تغییرات شرکت ها:
طبق بخشنامه ی 90/10/19-189751/90 ارائه ی گواهی عدم سوپیشینه ی کیفری برای مدیران (مدیر عامل و اعضای هیئت مدیره) و بازرسین شرکت های تجاری در مرحله ی تاسیس ضروری و به هنگام تغییرات، اظهار و تایید عدم سوپیشینه ی کیفری مدیران و بازرسین در ذیل صورتجلسه ی مجامع عمومی و عادی (سالیانه و یا فوق العاده)کفایت می نماید.
طبق بخشنامه ی 90/3/2-39852/90 برای تاسیس و تغییرات نهادهای پولی و اعتباری از قبیل بانک ها،موسسات اعتباری،تعاونی های اعتباری،صندوق های قرض الحسنه،صرافی ها و شرکت های واسپاری(لیزینگ)نیاز به اخذ مجوز از بانک مرکزی می باشد.
طبق بخشنامه ی 91/7/2- 120266/91 ایجاد و تغییرات نهادهای پولی و اعتباری برای تاسیس و تغییرات نیازمند اخذ مجوز از بانک مرکزی می باشند.
طبق بخشنامه ی 90/10/26-192938 /90 موسساتی که بدون مجوز از بانک مرکزی فعالیت داشته اند، برای تغییرات و انحلال آن ها نیازی به اخذ مجوز نمی باشد اما موسساتی که برای تاسیس اقدام به اخذ مجوز از بانک نموده اند کماکان با مجوز از بانک یادشده به عمل خواهد آمد.


با ما تماس بگیرید :

ثبت برند، ثبت شرکت ، رتبه بندی و اخذ گرید در تهران 02166501809 | 02166502188 | 09127152571 | 09126010223

ثبت برند، ثبت شرکت ، رتبه بندی و اخذ گرید در کرج 19 الی 02634218014 | 09123438517| 09124991554

  • صابر بیجستانی مقدم
  • ۰
  • ۰

اخذ جواز تاسیس صنایع و سایر انواع مجوز

اخذ جواز تاسیس

اولین سوالی که در زمینه اخذ جواز تاسیس ممکن است برای شما پیش بیاید این است که اصلا جواز تاسیس چیست؟ و در پی آن بپرسید ، چه کسانی نیاز به اخذ جواز تاسیس دارند؟ و اگر در پی یافتن پاسخ این دو سوال متوجه شوید که شما جزء افرادی هستید که نیاز به اخذ جواز تاسیس دارید حال با این سوال مواجه می شوید که اولین گام برای دریافت جواز تاسیس چیست و چه مدارکی مورد نیاز است؟

برای یافتن پاسخ این سوالات لطفا با ما همراه باشید.

جواز تاسیس چیست؟

جواز تاسیس صنایع جوازی است که به شخص یا شرکت برای انجام فعالیت، تولید یا سرمایه گذاری داده می شود.

چه کسانی نیاز به اخذ جواز تاسیس دارند؟

جواز تاسیس صنایع برای کسانی که کار تولید دارن یا می خواهند برند ثبت کنند یا کسایی که زمین خریده اند و می خواهند کارخانه تاسیس کنند، گرفته می شود.

اولین گام برای دریافت جواز تاسیس چیست؟

در صورتی که بخواهید به صورت اینترنتی اقدام به دریافت جواز تاسیس نمایید می توانید با مراجعه به سامانه بهین یاب به آدرس http://behinyab.ir/ و ورود به بخش صدور جواز تاسیس درخواست خود را ثبت نمایید. اما ما در ثبت یکتا به منظور دریافت هرچه سریع تر جواز تاسیس بدون مراجعه به سامانه بهین یاب، به صورت حضوری از طریق وزارت صنایع و معادن درخواست شما را پیگیری می نماییم. و همچنین لازم به ذکر این نکته است که ثبت یکتا جواز شما را از تهران دریافت خواهد کرد که موجب افزایش اعتبار جواز تاسیس خواهد بود.

چه مدارکی برای اخذ جواز تاسیس مورد نیاز است؟

شخص حقیقی هستید؟ پس فقط کافیست کارت ملی، شناسنامه و کارت پایان خدمت خود را در اختیار ما قرار دهید.

شخص حقوقی هستید؟ کارت ملی، شناسنامه و کارت پایان خدمت مدیر عامل به همراه روزنامه تاسیس و اساس نامه شرکت.

 

ما در ثبت یکتا همواره در خدمت شما خواهیم بود، در صورتی که ثبت یکتا را برای دریافت جواز خویش انتخاب کرده اید به شما این اطمینان را می دهیم که در کمترین زمان و با صرف کمتری هزینه و پیگیری امور شما به صورت حضوری برای شما اقدام به اخذ جواز تاسیس نماییم. در عین حال اگر تمایل دارید از طریق سامانه بهین یاب شخصا اقدام به اخذ جواز تاسیس نمایید، ما به عنوان مشاور به صورت رایگان در کنار شما هستیم و با کمال میل پاسخگوی سوالات شما در رابطه با اخذ کارت تاسیس همچنین ثبت شرکت و موسسه، رتبه بندی شرکت ، ثبت برند و... هستیم.  

با ما تماس بگیرید :

ثبت برند، ثبت شرکت ، رتبه بندی و اخذ گرید در تهران 02166501809 | 02166502188 | 09127152571 | 09126010223

ثبت برند، ثبت شرکت ، رتبه بندی و اخذ گرید در کرج 19 الی 02634218014 | 09123438517| 09124991554

مطالب مرتبط:

ثبت شرکت

رتبه بندی شرکت

اخذ کارت بازرگانی

ثبت برند

ثبت تغییرات شرکت

آیین نامه ها

  • صابر بیجستانی مقدم
  • ۰
  • ۰

رتبه بندی شرکت

شرکت های متقاضی جهت حضور در مناقصات دولتی یا خصوصی با توجه به شرایطی که توسط دستگاه برگزار کننده مناقصه تعیین می شود، نیازمند گواهینامه ای هستند که از آن با عنوان رتبه یا گرید یاد می شود. که تعیین این گواهینامه از جانب سازمان مدیریت و برنامه ریزی ( تعیین صلاحیت رتبه 3 ، 4 ، 5) و معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری (تعیین صلاحیت رتبه 1 ، 2) بعد از انجام بررسی های لازم طبق آیین نامه و دستورالعمل های موجود انجام می گیرد.

رتبه بندی شرکت

فهرست مطالب


5 دسته رتبه بندی شرکت ها عبارتند از:

  • رتبه بندی پیمانکاری
  • رتبه بندی مشاوران
  • رتبه بندی شرکت های طرح و ساخت یا EPC(Engineering, Procurement, and Construction)
  • رتبه بندی شرکت های انفورماتیک
  • رتبه بندی انبوه سازان


رتبه بندی شرکت های پیمانکاری

رتبه بندی شرکت پیمانکاری

شرکت های پیمانکاری از نظر رتبه بندی در 11 رشته معرفی شده اند، که در 5 پایه رتبه بندی می شوند. رتبه 1 بالاترین رتبه و رتبه 5، پایین ترین رتبه است.

گروه های رتبه بندی شرکت های پیمانی (پیمانکاری):

  1. ساختمان
  2. راه و ترابری
  3. صنعت و معدن
  4. تاسیسات و تجهیزات
  5. کشاورزی
  6. آب
  7. مرمت آثار باستانی
  8. کاوش های زمینی
  9. ارتباطات 
  10. نفت و گاز
  11. نیرو

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با رتبه بندی شرکت های پیمانکاری می توانید به مقاله مربوط به رتبه بندی شرکت های پیمانکاری مراجعه نمایید.

بازگشت به فهرست


رتبه بندی شرکت های مشاور

رتبه بندی شرکت مشاور

شرکت های مشاور در 9 رشته، به 3 پایه رتبه بندی می شوند. رتبه 1 بالاترین و رتبه 3 پایین ترین رتبه می باشد.

گروه های رتبه بندی شرکت های مشاور:

  1. شهرسازی و معماری.
  2. راه و ترابری.
  3. مهندسی آب.
  4. مطالعات کشاورزان.
  5. انرژی.
  6. پست و مخابرات.
  7. صنعت.
  8. معدن.
  9. نفت و گاز.
  10. تخصص های مشترک.

فعالیت شرکت های پیمانکاری غالباَ در زمینه ی اجرایی و اجرای پروژه های عمرانی و قراردادهای اجرایی در زمینه ی ساخت و نظارت بر پیمانکار است اما شرکت های مشاور در زمینه ی طراحی و نظارت بر ساخت فعالیت می کنند و واسطه ی پیمانکار و کارفرما هستند.
 برای رتبه بندی شرکت های پیمانکاری امتیاز نیروی انسانی متخصص، امتیاز کارهای انجام شده و امتیاز توان مالی مورد بررسی قرار می گیرد. اما در رتبه بندی شرکت های مشاور علاوه بر نیروی فنی و مهندسی، امکانات فنی و نرم افزاری آن شرکت ها نیز مورد ارزیابی قرار می گیرد. 

بازگشت به فهرست


رتبه بندی شرکت های طرح و ساخت (EPC):

رتبه بندی شرکت EPC

تقسیم بندی تخصصها و رشته های کاری پیمانکاران طرح و ساخت به شرح زیر است :

  • رشته EPC ساختمان ، شامل تخصصهای:
    1. ساختمانهای آموزشی، ورزشی، بهداشتی و درمانی.
    2. ساختمانهای مسکونی، تجاری، اداری، صنعتی .
    3. معماری داخلی.
    4. نوسازی و احیای بافت های فرسوده شهری.
    5. مقاوم سازی و پدافند غیرعامل ساختمانهای موجود .
  • رشته EPC آب ، شامل تخصص های:
    1. سدسازی و سازه های آبی .
    2. شبکه های آبیاری و زهکشی.
    3. تاسیسات آب و فاضلاب.
    4. حفاظت و مهندسی رودخانه.
    5. تونل و ساز ههای زیرزمینی .
    6. مقاوم سازی .
  • رشته EPC راه و ترابری، شامل تخصصهای :
    1. راه سازی.
    2. پل و تونل سازی .
    3. حمل و نقل ریلی .
    4.  فرودگاه سازی.
    5. بندرسازی.
    6. مقاوم سازی .
  • رشته EPC کشاورزی شامل تخصصهای :
    1. کشاورزی، منابع طبیعی و دامپروری.
    2. شیلات و آبزیان.
    3. فضای سبز.
    4. آبیاری تحت فشار .
  • رشته EPC آثار تاریخی و فرهنگی شامل تخصصهای:
    1. پژوهشهای فرهنگی و تاریخی .
    2. مرمت و احیای بناها و بافتهای تاریخی.
    3. معرفی.
    4. مقاوم سازی .

برای مطالعه بیشتر می توانید به مقاله رتبه بندی شرکت های EPC مراجعه نمایید.

بازگشت به فهرست


رتبه بندی شرکت های انفورماتیک

رتبه بندی شرکت های انفورماتیک در ۱۵ شاخه زیر انجام می گیرد:

  1. ارائه و پشتیبانی سخت‌افزاری Mainframe
  2. تولید و ارائه رایانه‌های غیرMainframe
  3. تولید و ارائه دستگاه‌های جانبی
  4. تولید و ارائه قطعات و ملزومات
  5. تولید و پشتیبانی نرم‌افزارهای سفارش مشتری
  6. ارائه و پشتیبانی بسته‌های نرم‌افزاری و نرم افزارهای حامل محتوا
  7. ارائه و پشتیبانی نرم‌افزارهای پایه، سیستم و ابزارها
  8. خدمات شبکه‌های اطلاع رسانی Providers
  9. شبکه داده‌های رایانه ای و مخابراتی
  10. امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات
  11. مشاوره و نظارت بر اجرای طرح‌های انفورماتیکی
  12. آموزش و پژوهش
  13. خدمات پشتیبانی
  14. سیستم های ویژه
  15. سیستم های اتوماسیون صنعتی

برای مطالعه بیشتر می توانید به مقاله رتبه بندی شرکت های انفورماتیک مراجعه نمایید.

بازگشت به فهرست



فواید رتبه بندی:

  1. شرکت های پیمانکاری برای شرکت در مناقصات دولتی می بایست دارای گواهینامه صلاحیت پیمانکاری باشند.
  2. سرمایه گذار با آگاهی کامل از رتبه بندی شرکت ها و توان فنی و مالی آن ها می تواند در انتخاب شرکت مناسب برای انجام پروژه خود تصمیم بهتری اخذ نماید.
  3. رتبه بندی شرکت ها در صنایع گوناگون می تواند نمای کلی از وضعیت شرکت های مختلف نسبت به هم و نقاط ضعت و قوت آن ها باشد.
  4. هر شرکتی برای عقد قرارداد با شرکت ها و سازمان های دولتی به رتبه بندی نیاز دارد. به عبارت دیگر مراکز دولتی اجازه ندارند با شرکت هایی که رتبه ندارند قرارداد ببندند.

بازگشت به فهرست


شرایط عمومی تعیین صلاحیت و دریافت گواهی رتبه شرکت ها عبارت است از:

  1. شرکت در سازمان ثبت شرکت ها به ثبت رسیده باشد.(جهت اخذ رتبه ،نخستین قدم ثبت یک شرکت است)
  2. شرکت واجد شرایط و امتیازات لازم برای تعیین صلاحیت در رتبه مورد نظر  طبق ضوابط و دستورالعمل های لازم باشد.
  3. شرکت محرومیت یا ممنوعیتی برای انجام کارهای مربوطه نداشته باشد(عدم سوءپیشینه حرفه ای)
  4. هیچکدام از مدیران شرکت نباید کارمند دولت باشند.
  5. سابقه کار مفید و مرتبط مدیر عامل و اعضاء هیات مدیره موظف بر اساس جداول 1-7 آیین نامه ضروری می باشد.
  6. امتیاز مدرک تحصیلی هیات مدیره و پرسنل فنی امتیازآور فقط در یک شرکت پیمانکاری یا مشاوره یا طرح ساخت محاسبه گردد.


نکته:در صورت وجود دو مهندس با سابقه بیمه در اعضای هیئت مدیره شرکت می تواند در دو شاخه متفاوت تقاضای اخذ رتبه پنج را داشته باشد.
جهت مراجعه و ثبت نام تشخیص صلاحیت پیمانکاران،پس از فراهم نمودن مدارک مورد درخواست،به سامانه ی ساجات مراجعه نمایید و تمامی مراحل را با دقت تکمیل کنید.در رابطه با جزییات مراحل ثبت نام در سامانه ی ساجات وهمین طور مدارک مورد نیاز آن،در سایر مقالات به طور مفصل توضیح داده ایم. جهت مطالعه ی بیشتر در این باره می توانید به دیگر مقالات سایت مراجعه فرمایید.

با ما تماس بگیرید :

ثبت برند، ثبت شرکت ، رتبه بندی و اخذ گرید در تهران 02166501809 | 02166502188 | 09127152571 | 09126010223

ثبت برند، ثبت شرکت ، رتبه بندی و اخذ گرید در کرج 19 الی 02634218014 | 09123438517| 09124991554

  • صابر بیجستانی مقدم
  • ۰
  • ۰

کلیات ثبت شرکت

زمانی که افرادی تصمیم به شروع یک فعالیت تجاری با مشارکت یکدیگر می گیرند نیازمند ثبت شرکت هستند. شرکت ها انواع مختلفی دارند که انتخاب آنان بسته به نیاز و شرایط شرکاء متفاوت است. امروزه در ایران پرکاربرد ترین انواع شرکت، شرکت با مسئولیت محدود و شرکت با سهامی خاص است.

در تمام مراحل ثبت شرکت ، ثبت موسسه و سایر خدمات ثبتی رتبه بندی شرکت و اخذ گرید در کنار شما هستیم. کافیست با ما تماس بگیرید. 

ثبت شرکت ، رتبه بندی و اخذ گرید در تهران 02166501809 | 02166502188 | 09127152571

ثبت شرکت ، رتبه بندی و اخذ گرید در کرج 19 الی 02634218014


فهرست مطالب


برای توضیح انواع شرکت در ابتدا به معرفی شرکت های مدنی و شرکت های تجاری می پردازیم.

معرفی شرکت های مدنی و تجاری:

ثبت شرکت مدنی:

شرکت مدنی شرکتی است که در آن دو یا چند نفر مال یا کار و حرفه ی خود را برای رسیدن به سود یا هدفی خاص داخل شرکت می نمایند و پس از آن به نحو اشاعه در اموال شرکت دارای مالکیت می گردند. این اجتماع می تواند اختیاری و یا گاهاً اجباری باشد! در این نوع شرکت ها بر خلاف شرکت های تجاری شخصیت حقوقی مستقلی ایجاد نمی شود. در شرکت های مدنی افراد در جز به جز اموال شرکت دارای حق مالکیت هستند، به عبارتی هر فرد می پذیرد تا مالکیت شخصی خود در مالی معین را کنار گذاشته، آن را وارد شرکت کند و مالکیتی مشترک با سایر شرکا ایجاد نماید و در نهایت اینکه شرکت مدنی می تواند برای نیل به اهداف مالی و کسب سود یا مقاصدی دیگر تشکیل شود.

بازگشت به فهرست

ثبت شرکت تجاری:

هدف از تشکیل شرکت های تجاری کسب سود است. افراد دارایی های خود را در سرمایه شرکت دخیل می کنند و از مالکیت خود خارج می کنند. اجتماع این اموال منجر به ایجاد شخصیتی حقوقی می شود که افراد در آن به عنوان شریک حضور دارند. این شرکا خود می توانند اشخاصی حقیقی یا حقوقی، تاجر یا غیر تاجر باشند. لازم به ذکر است ماهیت شرکت مستقل از شرکا بوده و مسئولیت هر فرد در شرکت بسته به نوع شرکت ( از قبیل شرکت تضامنی، شرکت با مسئولیت محدود،شرکت سهامی) تعیین می شود. بر خلاف شرکت مدنی، در شرکت های تجاری شرکا در جز به جز اموال حق مالکیت ندارند و به تناسب آورده خود از شرکت سود می برند.

بازگشت به فهرست

ثبت موسسات غیر تجاری:

در کنار دو نوع شرکت مدنی و تجاری، موسسات غیر تجاری نیز وجود دارند. طبق ماده یک آیین نامه اطلاحی ثبت تشکیلات و موسسات غیر تجاری ، چنین تعریف می شوند:

مقصود از تشکیلات و موسسات غیرتجارتی مذکور در ماده 584 قانون تجارت کلیه تشکیلات و موسساتی است که برای مقاصد غیر تجارتی از قبیل امور علمی یا امور خیریه وامثال آن تشکیل می شود اعم از آنکه موسسین و تشکیل دهندگان قصد انتفاع داشته یا نداشته باشند.

بازگشت به فهرست

تعریف و کلیات شرکت های سهامی:

طبق ماده یک لایحه اصلاحی قانون تجارت، شرکت های سهامی به آن دسته از شرکت ها گفته می شود که در آن سرمایه به سهام تقسیم شده باشد و مسئولیت صاحبان سهام محدود به مبلغ سهام آن ها است.

سهام:

سهم، (به انگلیسی: Share) قطعه‌ای از سرمایه یک شرکت است. هر سهم، نشان‌دهنده یا نمایندهٔ کوچکترین واحد مالکیتی، در یک شرکت یا کارخانه است. دارندهٔ هر سهم یا سهام‌دار، به همان نسبتی که سهام در اختیار دارد، در مالکیت شرکت یا بنگاه تولیدی شریک است. برای مثال، اگر شرکتی به تعداد دو میلیون سهم منتشر کرده و شخصی مالک دو هزار سهم در این شرکت باشد، او یک‌هزارم از مالکیت این شرکت را در اختیار دارد.

سهام شرکت ها جزء حقوق مالی محسوب می شود و به منزله مال منقول می باشد. هم به صورت قهری و هم قراردادی قابل نقل و انتقال به غیر می باشد.(مواد 24، 39 و 41 ل.ا.ق.ت). به همین دلیل فرایند نقل و انتقال سهام از موضوعات مهم مربوط به شرکت ها به شمار می رود.  

ازلحاظ نوع مالکیت سهام به دو دسته سهام بانام وسهام بی نام تقسیم می شود. انتقال سهام با نام باید در دفتر ثبت سهام شرکت به ثبت برسد .

نکته: در صورت عدم رعایت تشریفات مذکور در ماده 40 ل.ا.ق.ت (ثبت انتقال سهام با نام در دفتر ثبت سهام شرکت) عمل حقوقی انتقال سهام در برابر شرکت و اشخاص ثالث قابل استناد نیست، لکن بین طرفین معتبر است و خریدار می تواند الزام فروشنده را جهت انجام ترتیبات ثبت از دادگاه بخواهد.

نکته: مادام که تمامی مبلغ اسمی هر سهم پرداخت نشده صدور ورقه سهم بی نام یا گواهینامه موقت بی نام ممنوع است. به تعهد کننده این گونه سهام گواهینامه موقت با نام داده خواهد شد. شرکتهای سهامی شرکت تجارتی محسوب می شوند حتی اگر موضوع عملیات آن امور بازرگانی نباشد .

برای اطلاعات بیشتر در رابطه با سهام و انواع آن می توانید به مقاله سهم در ویکی پدیا رجوع کنید.

بازگشت به فهرست


شرکت های سهامی به دو دسته تقسیم می شود : شرکت سهامی خاص و عام


ثبت شرکت های سهامی خاص:

شرکتهای سهامی که تمام سرمایه آنها در موقع تاسیس منحصرا توسط موسسین تامین گردیده است . این گونه شرکت ها ، شرکت سهامی خاص نامیده می شوند (ماده 44 ل.ا.ق.ت) حداقل تعداد سهامداران در شرکت سهامی خاص 3 نفر و حداقل سرمایه در زمان تاسیس 1000000 ریال می باشد و سرمایه شرکت به سهام مساوی تقسیم می گردد ، در خصوص حداقل تعداد اعضاء هیات مدیره مقرراتی وضع نگردیده است . بر طبق نظریه حقوقی شماره 5156 /7 مورخ 13/7/1367 تعداد اعضای هیات هیات مدیره نمی تواند کمتر از 3 نفر باشد .

بازگشت به فهرست


آشنایی با ارکان تصمیم گیرنده در شرکت های سهامی خاص

مجامع عمومی :

شرکت های سهامی دارای ارکان تصمیم گیرنده می باشند از جمله ارکان تصمیم گیرنده مجامع عمومی می باشد ، مجامع عمومی، ازاجتماع سهامداران شرکت و مجموع اشخاصی است که شخصیت حقوقی شرکت را بوجود آورده اند. مجمع عمومی بالاترین مرکز قدرت شرکت و تعیین کننده مقررات آن می باشد.

بازگشت به فهرست


نقاط اشتراک مجامع عمومی:

نکته : برای تشکیل تمام مجامع عمومی آگهی دعوت (در روزنامه کثیر الانتشار شرکت) لازم است .البته اگر در مجمعی کلیه صاحبان سهام حضور داشته باشند نیازی به انتشار آگهی در جراید نخواهد بود.

نکته : جلسات مجامع عمومی بوسیله یک رئیس، دو ناظر( از بین سهامداران ) و یک منشی اداره می شود.صورتجلسه مجامع عمومی بوسیله شخص منشی تهیه شده و به امضاء هیات رئیسه می رسد. دعوت کنندگان مجامع عمومی به ترتیب عبارتند از: مدیران شرکت و بازرسان و اگر آنان هم به وظیفه خود عمل نکردند سهامدارانی که حداقل یک پنجم سرمایه شرکت را داشته باشند می توانند این کار را انجام دهند و اگر هیچکدام از افراد فوق الذکر نباشند هر صاحب سهم و ذینفعی می تواند از طریق ثبت شرکتها به آن مبادرت نماید.

حدود وظایف این مجامع با هم متفاوت است: مجمع عمومی موسس (تصویب اساسنامه، تعیین اولین مدیران و بازرسان و کلیه امور مربوط به تاسیس شرکت)؛ مجمع عمومی فوق العاده (اموری مانند انحلال شرکت و هر نوع تغییر در اساسنامه)؛ مجمع عمومی عادی (امور معمول و متداول شرکت بعهده این مجمع می باشد).

نکته : حد نصاب تشکیل مجمع عمومی از این قرار است : اول – در نوبت اول دارندگان بیش از نصف + دارندگان سهام باید در جلسه حضور داشته باشند در صورتی که در نوبت اول این میزان حاصل نشد در نوبت بعدی مجمع عمومی فوق العاده و موسس با حداقل یک سوم سهام شرکت تشکیل می شود و مجمع عمومی عادی با هر تعداد سهامی که مالکین آنها در جلسه حضور دارند.

نکته : از لحاظ حد نصاب اخذ رای: در مجمع فوق العاده و موسس با دو سوم سهام حاضر در جلسه (نه کل سهام شرکت) در مجمع عادی نصف سهام حاضر در جلسه اعم از نوبت اول یا نوبت سوم بوده باشند.

برخی از تصمیمات انواع مجامع عمومی و هیات مدیره شرکت های سهامی با توجه به صراحت قوانین تجاری در مراجع ثبت شرکت ها منعکس و اقدام ثبتی دارند و برخی دیگر از تصمیمات فاقد اقدام موثر در مراجع ثبت شرکت ها می باشد .

موارد آگهی و اقدام موثر ثبت شرکت ها و سرفصل عناوین و تصمیمات مجامع عمومی و هیات مدیره یکی از ابهاماتی می باشد که با عنایت به پراکندگی موضوعات و تکالیف حوزه ثبت شرکت ها و عدم تصریح و منجز بودن ، این تکالیف نیاز به معین نمودن و طبقه بندی جهت دسترسی آسان به آن دارد . لذا در این بخش به ذکر مباحث مربوط به صلاحیت انواع مجامع عمومی و هیات مدیره شرکت های سهامی به شرح ذیل می پردازیم :

بازگشت به فهرست


مجمع عمومی موسس:

اولین اجتماع صاحبان سهام در شرکت های سهامی برای تصویب اساسنامه و تعیین مدیران و بازرسان "مجمع عمومی موس" نام دارد. این مجمع قبل از تشکیل شرکت سهامی و در تمام مدت شرکت فقط یک بار تشکیل می شود و مرکب از کلیه موسسین و پذیره نویسان می باشد. حضور حداقل عده ای از پذیره نویسان که نصف سرمایه شرکت راتعهد نموده باشند در این مجمع ضروری است. اگر در دعوت اولیه اکثریت حاصل نشد مجامع عمومی جدید تا دو نوبت توسط موسسین دعوت می شود، مشروط به این که لااقل 20 روز قبل آگهی دعوت با قید دستور جلسه منتشر گردد. مجمع جدید با دارندگان حداقل یک سوم سرمایه معتبر می باشد و تصمیمات با اکثریت دو سوم آراء حاضرین اتخاذ می شود. اگر در مجمع عمومی سوم اکثریت مذکور حاصل نشد موسسین عدم تشکیل شرکت را اعلام می دارند (ماده 75 ل.ا.ق.ت).

نکته : با توجه به اینکه در شرکت سهامی خاص تشکیل مجمع عمومی موسس باستناد ماده 82 لایحه اصلاحی قانون تجارت الزامی نمی باشد لذا اولین مجمع تشکیل شده از لحاظ عرفی و ثبتی مجمع عمومی موسس تلقی می گردد . همچنین چنانچه تصمیمات مجمع عمومی موسس مطابق با قوانین و مقررات صورت پذیرفته با لحاظ مقررات ثبتی می بایستی ، منجر به آگهی تاسیس شرکت گردد .

بازگشت به فهرست


مجمع عمومی عادی:

اجتماع سالیانه صاحبان سهام برای تصویب حساب هاو تراز نامه و تخصیص سود و زیان ، تعیین مدیران و بازرسان "مجمع عمومی عادی" نام دارد . هر صاحب سهمی، خواه سهم وی با نام یا بی نام باشد یا دارای سهم ممتاز باشد یا عادی، می تواند در مجمع عمومی شرکت کند . این مجمع می تواند نسبت به کلیه امور شرکت به جز آن چه که در صلاحیت مجمع عمومی موسس و فوق العاده است (مثل موارد مذکور در مواد 83 و 42 ل.ا.ق.ت) تصمیم بگیرد . (ماده 86 ل.ا.ق.ت). گاهی در خلال سال مالی برای اتخاذ تصمیم درباره اموری که در صلاحیت مجمع عمومی عادی است (مواردی از قبیل حجر، فوت، استعفا یا سلب شرایط مدیر یا بازرس، موارد موضوع ماده 112 ل.ا.ق.ت و یا سایر موارد ) دعوت مجمع عمومی عادی بطور فوق العاده ضرورت می یابد . این مجمع فقط از لحاظ زمانی فوق العاده است، اما از نظر نصاب و صلاحیت ها مشمول مقررات راجع به مجمع عمومی عادی می باشد .

بازگشت به فهرست


مجمع عمومی فوق العاده :

هر گاه مورد فوق العاده ای برای شرکت پیش آید (برای مثال، شرکت بخواهد مدت خود را تمدید یا سرمایه را زیاد کند و یا تصمیم به انحلال بگیرد) مجمع عمومی فوق العاده تشکیل می شود (ماده 83 ل.ا.ق.ت)


هیات مدیره شرکت های سهامی: 

بر طبق ماده 107 لایحه اصلاحی قانون تجارت ، هر شرکت سهامی بوسیله عده ای از سهامداران که قانون عنوان هیات مدیره به آنها داده است ، اداره می شود . هیات مدیره ، مقام تصمیم گیری و اجرایی شرکت می باشد . انتخاب مدیران بوسیله مجمع عمومی عادی صورت می گیرد ، اما اولین مدیران شرکت بوسیله مجمع عمومی موسس نیز می تواند انتخاب شوند.

بازگشت به فهرست


شرایط هیات مدیره و مدیر عامل

  • هیات مدیره در شرکت سهامی تنها از بین سهامداران انتخاب می شوند .( ماده 107 لایحه اصلاحی قانون تجارت )
  • هیات مدیره شرکت نباید ممنوعیت های قانونی اصل 141 قانون اساسی و مواد 111 لایحه اصلاحی قانون تجارت را داشته باشد .
  •  مدت تصدی آنها به میزانی است که در اساسنامه معین شده و حداکثر دو سال است و انتخاب مجدد آنان بلامانع است .
  • هیات مدیره یا هر یک از مدیران قابل عزل هستند و مجمع عمومی عادی می تواند آنها را عزل نماید.
  • تعداد هیات مدیره در شرکت سهامی عام نباید از 5 نفر کمتر باشد ولی بیشتر از 5 نفر طبق اساسنامه مانعی ندارد . در خصوص حداقل تعداد اعضاء هیات مدیره مقرراتی وضع نگردیده است هر چند که در نظریه حقوقی شماره 5156 /7 مورخ 13/7/1367 تعداد اعضای هیات هیات مدیره نمی تواند کمتر از 3 نفر باشد
  • اشخاص حقوقی را می توان به مدیریت شرکت انتخاب نمود که در این صورت باید یک نفر را به نمایندگی دائمی خود جهت انجام وظایف مدیریت معرفی نماید . یک نفر نمی تواند اصالتا و وکالتا ( یا به قائم مقامی و نمایندگی ) به عنوان اعضای هیات مدیره منصوب گردد .
  • در صورت فوت یا استعفا یا سلب شرایط از یک یا چند نفر از مدیران ، اعضای علی البدل جای آنان را خواهند گرفت و در صورتی که عضو علی البدل تعیین نشده باشد و تعداد کافی جهت تصدی محل های خالی نباشد مجمع عمومی عادی جهت تکمیل اعضا باید تشکیل شود.
  • هر یک از مدیران باید مقدار سهامی را که در اساسنامه مقرر شده است دارا باشند این تعداد سهام نباید از مقدام سهامی که بموجب اساسنامه جهت دادن رای ضروری است کمتر باشد. این سهام برای تضمین خسارتی است که ممکن است از تقصیرات مدیران منفردا یا مشترکا بر شرکت وارد شود. سهام مزبور با نام بوده و قابل انتقال نیست.
  • هیات مدیره در اولین جلسه خود از بین اعضاء یک رئیس و یک نایب رئیس تعیین می نماید .
  • مدیر عامل نباید دارای ممنوعیت ماده 126 لایحه اصلاحی قانون تجارت راداشته باشد .
  • سمت مدیرعامل مباشرتی است. لذا مدیرعامل حق ندارد وظایف خود را از طریق دیگران (وکیل) انجام دهد .


بازگشت به فهرست


مدارک و مستندات جهت ثبت شرکت های سهامی خاص :

هر گونه تقاضای ثبت تاسیس شرکت های سهامی خاص بصورت غیر حضوری و الکترونیکی به آدرس    http.irsherkat.ssaa.ir و با تکمیل مدارک ذیل صورت پذیرد .

1- دونسخه اظهارنامه تکمیل شده با امضاء موسسین

2- دونسخه اساسنامه تکمیل شده با امضاء موسسین

3- تکمیل فرم تعیین نام به ترتیب اولویت نامهای پیشنهادی

4- اصل گواهی بانکی مبنی بر پرداخت سرمایه تعهدی ( حداقل 35% سرمایه ) در حساب شرکت در شرف تاسیس همراه با فیش پرداختی

5- اصل مجوز فعالیت از مراجع ذیربط درمواردی که ثبت موضوع نیاز به مجوز داشته باشد

6- تصویر برابر با اصل مدارک احراز هویت از جمله صفحه اول شناسنامه وکارت ملی سهامداران ، مدیران ، و بازرسان . با توجه به راه اندازی سامانه جامع ثبت شرکت ها و ارائه خدمات الکترونیکی هویت سنجی اشخاص حقیقی و حقوقی بصورت آزمایشی صورت می پذیرد . 

7- گواهی عدم سوء پیشینه جهت اعضاء هیأت مدیره ، مدیرعامل و بازرسان

8- دو نسخه صورتجلسه مجمع عمومی مؤسسین با امضاء موسسین

9- دونسخه صورتجلسه هیأت مدیره با امضاء تمامی اعضای هیات مدیره

10- اصل وکالتنامه وکیل دادگستری در صورتی که ثبت شرکت توسط وکیل صورت پذیرد.

تکمیل و ارائه مدارک فوق مستلزم رعایت نکات ذیل می باشد:

الف: اظهارنامه ها ، اساسنامه بایستی تکمیل شده و به امضاء کلیه موسسین برسد. صورتجلسه هیأت مدیره نیز بایستی تکمیل شده و به امضاء هیأت مدیره منتخب مجمع عمومی مؤسسین برسد . در خصوص مجمع عمومی موسس حد نصاب جلسات بر طبق ماده 75 لایحه اصلاحی قانون تجارت در نوبت اول حداقل نصف موسسین و در صورت عدم حد نصاب در نوبت دوم و سوم لااقل یک سوم موسسین که دارای سرمایه شرکت می باشند ، ضروروی می باشد  

ب :گواهی بانکی پرداخت سرمایه تعهدی بایستی قبل از تعیین نام ارائه گردد.

ج : در ارتباط با موضوعاتی که نیاز به اخذ مجوز از مراجع ذیصلاح دارد مقتضی است به پایگاه اطلاع رسانی اداره کل ثبت شرکتها به آدرس    http. sherkat.ssaa.irمراجعه گردد.

د) مدارک احراز هویت:

1- اشخاص حقیقی داخلی:

  • تصویر برابر با اصل شناسنامه و کارت ملی

2- اشخاص حقوقی داخلی:

  • تصویر روزنامه رسمی آگهی تأسیس و آخرین آگهی تغییرات مدیران
  • معرفینامه نمایندگی جهت نماینده سهامدار حقوقی جهت حضور در مجمع عمومی مؤسسین و همچنین در مواردی که نماینده مربوطه به عنوان عضو هیأت مدیره انتخاب شده باشد.
  • ارائه تأییدیه توسط اعضای هیأت مدیره سهامدار حقوقی مبنی بر غیردولتی بودن .
  • تصویر برابر با اصل شناسنامه و کارت ملی نماینده

3- اشخاص حقیقی خارجی:

  • تصویر برابر با اصل گذرنامه
  • اصل ترجمه رسمی گذرنامه از دارالترجمه رسمی

4- اشخاص حقوقی خارجی:

  • تصویر برابر با اصل گواهی ثبت کشور ثبت کننده
  • اصل ترجمه رسمی گواهی ثبت شخص حقوقی خارجی
  • معرفینامه و همچنین تصویر برابر با اصل شناسنامه و کارت ملی نماینده
  • چنانچه نماینده شخص حقوقی ایرانی باشد ارائه مدارک مذکور شق «2» بند «د» الزامی است.
  • در متن صورتجلسه مجمع عمومی مؤسسین می بایستی عبارت « کلیه اعضای هیأت مدیره و بازرسان تعهد و اقرار می نمائیم که دارای سابقه سوء پیشینه کیفری نبوده و ممنوعیت های مندرج در اصل 141 قانون اساسی و مواد 111 و 147 لایحه اصلاحی قسمتی از کانون تجارت نبوده و با امضاء ذیل صورتجلسه ضمن تأیید مفاد فوق بدینوسیله قبولی خودرا اعلام میداریم » و در متن صورتجلسه هیأت مدیره نیز بایستی عبارت « مدیرعامل شرکت تعهد و اقرار می نماید که دارای سابقه سوء پیشینه کیفری نبوده و مشمول ممنوعیت های مندرج در اصل 141 قانون اساسی و ماده 126 لایحه اصلاحی قسمتی از قانون تجارت نبوده و با امضاء ذیل صورتجلسه ضمن تأیید مفاد فوق قبولی سمت خودرا اعلام میدارد» درج گردد.

و - وکالتنامه وکلای دادگستری بایستی نافذ بوده و مدت اعتبار پروانه وکالت منقضی نشده باشد.

هـ - کلیه اوراق بایستی بصورت تایپی و بدون هیچگونه قلم خوردگی و لاک گرفتگی باشد .

ک - درصورت نقص هریک از مدارک از پذیرش خودداری می گردد.

بازگشت به فهرست


شرکت های سهامی عام:

در اجرای تبصره ماده 4 لایحه اصلاحی ، در شرکت سهامی عام عبارت: "شرکت سهامی عام" و در شرکت سهامی خاص عبارت "شرکت سهامی خاص" باید قبل از نام شرکت یا بعد از آن بدون فاصله با نام شرکت در کلیه اوراق و اطلاعیه ها و آگهی ها شرکت به طور روشن و خوانا قید شود .

بازگشت به فهرست

  • صابر بیجستانی مقدم
  • ۰
  • ۰

طبق قوانین گمرکی کشور کارت بازرگانی جوازی است که مالک آن اعم از شخصیت حقیقی یا حقوقی، می تواند در زمینه واردات و صادرات کالا فعالیت نماید. لازم به ذکر است انجام فعالیت های وارداتی و صادراتی برای تمام تاجرین امکان پذیر نبوده و فقط آن دسته از بازرگانانی که دارای کارت بازرگانی هستند اجازه انجام چنین فعالیت هایی را دارند.

اخذ کارت بازرگانی

فهرست مطالب

اخذ کارت بازرگانی نیازمند آن است که:

  • شما به عنوان بازرگان موسسه ی خود را در دفتر ثبت تجارت به ثبت رسانده باشید.
  • دارای دفاتر پلمپ شده تجاری باشید.
  • عضو اتاق بازرگانی محل ثبت موسسه خود باشید.

بازگشت به فهرست

 

مزایای اخذ کارت بازرگانی

  • واردات کالا از مناطق آزاد.
  • صادرات تمامی کالاهای مجاز بازرگانی.
  • صدور ویزای تجاری.
  • عضویت در اتاق بازرگانی.
  • ارتباط با تاجرین خارج کشور.
  • شرکت در نمایشگاه های تجاری داخلی و خارجی.
  • اقدام به صادرات و واردات کالا بصورت تجاری.
  • اجازه حق العمل کاری در گمرک.
  • ثبت سفارش و ترخیص کالا.
     

لازم به ذکر است اخذ کارت بازرگانی برای افراد حقیقی و حقوقی قابل اقدام است. در ادامه شرایط اخذ کارت بازرگانی برای افراد حقیقی و حقوقی ذکر شده است.

بازگشت به فهرست

شرایط اخذ کارت بازرگانی برای افراد حقیقی ایرانی:

  • دارای حداقل 21 سال سن.
  • 3 سال سابقه فعالیت تجاری یا تولیدی به همراه تایید 2 نفر از دارندگان کارت بازرگانی، یا ارایه مدارک دانشگاهی، یا داشتن مجوز تولید از یکی از وزارتخانه های تولیدی.
  • داشتن محل کار متناسب با فعالیت کاری ( ملکی یا استیجاری).
  • برای آقایان کارت پایان خدمت نظام وظیفه یا برگ معافیت نیز الزامی است.
  • مالکیت حساب تجاری در یکی از بانک های داخلی.
  • عدم ارتباط استخدامی در هیچ یک از دستگاه ها یا سازمان های دولتی.
  • نداشتن محکومیت کیفری
  • عدم ورشکستگی

بازگشت به فهرست

شرایط اخذ کارت بازرگانی برای افراد حقیقی غیر ایرانی:

  • دارا بودن تمامی شرایط ذکر شده در رابطه با اخذ کارت بازرگانی برای افراد ایرانی به استثنای برگ پایان خدمت.
  • داشتن اقامت معتبر به همراه پروانه کار
  • عمل متقابل کشور مورد نظر آن ها در مورد ایرانیان مقیم آن کشور

بازگشت به فهرست

شرایط اخذ کارت بازرگانی برای اشخاص حقوقی:

  • مدیران عامل و روسای هیئت مدیره باید دارای پروانه کار و عدم سوء پیشینه باشند.
  • عدم ورشکستگی شرکت مورد نظر
  • داشتن مکان کار مرتبط به زمینه فعالیت
  • دارا بودن دفاتر قانون و ارایه اظهارنامه ثبتی

بازگشت به فهرست

مدارک مورد نیاز اخذ کارت بازرگانی برای اشخاص حقیقی:

  • اصل مفاصاحساب مالیاتی موضوع 186 ماده ی قانون مالیات های مستقیم مبنی بر بلا مانع بودن صدور کارت بازرگانی.
     دو صفحه فرم کارت بازرگانی و عضویت چاپ شده(تکمیلی از وب سایت به همراه مهر و امضاء متقاضی و گواهی امضاء توسط دفتر اسناد رسمی)
  • سه قطعه عکس شش در چهار،جدید،تمام رخ ،ساده
  • اصل گواهی عدم سوء پیشینه که از زمان صدور آن 6 ماه بیشتر نگذشته باشد.
  • یک برگ اصل اظهارنامه ثبت نام در دفاتر بازرگانی که به گواهی اداره ثبت شرکت ها رسیده باشد(با امضای متقاضی کارت بازرگانی و اصل گواهی پلمپ دفاتر،از اداره ثبت شرکت ها)
  • اصل کارت ملی جهت برابر با اصل نمودن و یک سری کپی کامل از پشت و روی آن
  • ارائه اصل و کپی مدرک تحصیلی معتبر(حداقل دیپلم)
    تبصره:دارندگان پروانه ی بهره برداری صنعتی،کشاورزی،معدنی،خدمات فنی مهندسی و خدمات فناوری،
    اطلاعات و ارتباطات(ICT) از مراجع ذیربط مشروط به انقضای دو سال از تاریخ صدور پروانه،از ارائه ی مدرک فوق معاف می باشند.
  • اصل کارت پایان خدمت یا معافیت دائم برای آقایان جهت برابر با اصل شدن و یک سری کپی از پشت و روی آن
    * متولدین سال های 1337 و قبل از آن با مدارک فوق دیپلم و کمتر از آن با ارائه ی کپی مدرک تحصیلی نیاز به کارت پایان خدمت ندارند.
    * متولدین سال های 1334 و قبل از آن با ارائه کپی مدرک لیسانس نیاز به کارت پایان خدمت ندارند.
    * متولدین سال های 1328 و قبل از آن با ارائه ی کپی مدرک دکترا نیاز به کارت پایان خدمت ندارند.
  • داشتن حداقل سن 23 سال تمام.
  • اصل گواهی بانک مبنی بر تایید حساب جاری و حسن اعتبار بانکی به نام متقاضی فقط روی فرم الف قابل قبول است(با مهر امضای رئیس شعبه)ضمناَ حساب های جاری شتاب مربوط به شهرستان ها در صورتیکه روی فرم (الف)تایید شده باشد قابل قبول است.
  • ارائه ی دسته چک حساب جاری مربوطه در زمان تشکیل پرونده جهت روئت الزامی می باشد.
  • ارائه یکی از مدارک ذیل:
    • اصل و کپی سند مالکیت شش دانگ به نام متقاضی ،به آدرس دفتر کار(آدرس اظهارنامه)
    • اصل و کپی اجاره نامه محضری معتبر به نام متقاضی،برای محل کار و به آدرس دفتر کار(آدرس اظهارنامه)
    • اصل و کپی سند مالکیت به نام غیر و اصل و کپی اجاره نامه عادی به نام متقاضی،برای محل کار و به آدرس دفتر کار(آدرس اظهارنامه)با امضای دوشاهد ذیل آن
  • ارائه ی اصل وکپی مدرک تولیدی معتبر از یکی از وازارتخانه های تولیدی برای واحدهای تولیدی الزامیست.(صنوف تولیدی دارای پروانه ی کسب مشمول این بند نمی گردند.)
  • ارائه کد اقتصادی جدید(اصل و کپی)و یا ارائه تاییدیه ی پیش ثبت نام در سایت Tax.gov.irو تعهد مبنی بر ارائه کد اقتصادی جدید پس از صدور
     

بازگشت به فهرست

مدارک مورد نیاز اخذ کارت بازرگانی برای اشخاص حقوقی:

  • اصل و فتوکپی کارت ملی
  • کپی و اصل اساسنامه ی شرکت
  • اصل مفاصاحساب مالیاتی موضوع ماده ی 186 قانون مالیات های مستقیم؛ مبنی بر بلامانع بودن صدور کارت بازرگانی
  • اصل اظهارنامه ی ثبت نام در دفاتر بازرگانی و اصل گواهی پلمپ دفاتر از اداره ثبت شرکت ها(با امضای مدیر عامل یا رئیس هیات مدیره) 
  • ارائه کپی و اصل اظهارنامه ی ثبت شرکت های سهامی خاص یا عام که ممهور به مهر اداره ی ثبت شرکت ها باشد (شرکت های سهامی عام و خاص).
  • ارائه کپی و اصل تقاضانامه ی ثبت شرکت های داخلی و شرکت های رسمی که ممهور به مهر اداره ی ثبت شرکت ها باشد(شرکت های با مسئولیت محدود).
  • کپی و اصل روزنامه ی رسمی در مورد تاسیس و کلیه ی تغییرات شرکت که در موضوع شرکت صادرات و واردات قید شده باشد.
  • اصل و فتوکپی کارت پایان خدمت
  • اصل و فتوکپی مدرک تحصیلی
  • اصل و فتوکپی سند مالکیت ششدانگ (در صورت اجاره بودن محل،اجاره نامه ی کد دار می بایست بنام شرکت و در سربرگ شورای اصناف و پرینت کد رهگیری و منطبق با بند 1-1-44 دستورالعمل صدور و تمدید کارت بازرگانی متناسب با رشته ی فعالیت و کسب و کار تجاری باشد).
  • اصل گواهی عدم سوءپیشینه که از زمان صدور آن 6 ماه نگذشته باشد.
  • کد اقتصادی
  • گواهی گمرک اعمال ماده ی 7 عدم مبادرت به قاچاق
  • خرید تمبر به مبلغ 100.000 ریال بحساب دارائی واحد قبض که فرم توسط اتاق ارائه می شود.
  • شناسه ملی شرکت(شش قطعه عکس 4 در 6 و فتوکپی از تمام صفحات شناسنامه)
  • تایید فرم (الف )مربوط به حساب جاری متقاضی
  • تایید فرم (د) مربوط به تایید امضاء متقاضی توسط  دفترخانه
  • اصل وکالتنامه ی رسمی در صورت داشتن وکیل
     در صورتی که بعد از صدور کارت بازرگانی مشخص شود که دارنده کارت فاقد یک یا چند شرط از شرایط دریافت کارت است و یا بعد از صدور فاقد شرط یا  شرایط مذکور شده است،وزارت بازرگانی می تواند نسبت به ابطال کارت اقدام نموده و موضوع را به اطلاع اتاق بازرگانی و صنایع ایران یا اتاق تعاون حسب مورد می رساند.همچنین ،اشخاص اعم از حقیقی یا حقوقی در صورت انصراف از داشتن کارت بازرگانی می توانند با ارائه مدارک به اتاق های بازرگانی و تعاون اداره کل مقررات صادرات و واردات یا سازمان های بازرگانی استان ها تقاضای ابطال کارت کنند.
     قابل ذکر است بر اساس مقرراتی که در حال حاضر در دست اجراست،اعتبار کارت بازرگانی از تاریخ صدور یک سال است.تمدید کارت بازرگانی با ارائه ی مدارک لازم برای مدت مذکور انجام می گیرد و در سری بعد نیز به همین ترتیب ادامه دارد.
     

بازگشت به فهرست

مدارک مورد نیاز جهت تشکیل پرونده تمدید کارت بازرگانی اشخاص حقیقی:

  • دو صفحه فرم کارت بازرگانی(پرینت از سامانه کارت هوشمند بازرگانی "فرم د")
  • در صورت پر شدن صفحات کارت بازرگانی ارائه دو قطعه عکس  شش در چهار الزامی است.
  • ارائه اصل کارت بازرگانی
  • یک قطعه عکس شش در چهار یا سه در چهار مدیر عامل(جدید،تمام رخ،ساده،رنگی با زمینه سفید،بدون خط خوردگی و سالم)
  • اصل مفاصا حساب بیمه نامه تامین اجتماعی(پرینت از سامانه کارت هوشمند بازرگانی)برای واحدهای تولیدی و صادر کنندگان پوست و روده
    • اصل و کپی سند مالکیت شش دانگ به نام متقاضی،به آدرس دفتر کار(آدرس اظهارنامه)
    • اصل و کپی اجاره نامه محضری معتبر به نام متقاضی،برای محل کار و به آدرس دفتر کار(آدرس اظهارنامه)
    • اصل و کپی سند مالکیت به نام غیر و اصل و کپی اجاره نامه عادی به نام متقاضی،با کد رهگیری برای محل کار و به آدرس دفتر کار(آدرس اظهارنامه) با امضای دو شاهد ذیل آن
  • گواهی ماده 186 قانون مالیات های مستقیم مبنی بر بلامانع بودن و تمدید کارت بازرگانی در سال جاری-به آدرس مندرج کارت بازرگانی-به همراه کلیه برگ های قطعی و تشخیص مالیات از سال 79 به بعد.
  • اظهارنامه عملکرد سال های 90 و 91 و 92 و 93 به همراه 4 دوره اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده سال های 90،91،92،93 و 94 و اظهارنامه مالیات بر  ارزش افزوده دوره اول سال 95
  • در صورت استیجاری بودن دفتر کار،ارائه اجاره نامه محضری و یا اجاره نامه تمدید شده به همراه کد رهگیری الزامی است.
  • در صورت تغییر محل علاوه بر ارائه یک برگ اظهارنامه تغییر آدرس از اداره ثبت شرکت ها،ارائه یکی از مدارک مالکیت ذیل الزامیست.
  • ارائه مدرک تولیدی معتبر از یکی از وزارتخانه های تولیدی برای واحدهای تولیدی الزامیست(صنوف تولیدی دارای پروانه کسب مشمول این بند نمی شوند)
  • فیش حق تمبر که از دارایی گرفته می شود.
     

بازگشت به فهرست

مدارک مورد نیاز جهت تشکیل پرونده تمدید کارت بازرگانی اشخاص حقوقی:

  • ارائه اصل کارت بازرگانی
  • دو صفحه فرم کارت بازرگانی(پرینت از سامانه هوشمند بازرگانی فرم د)به همراه امضاء مدیر عامل و مهر شرکت،ضمناَ در صورت تغییر مدیر عامل این فرم توسط دفتر اسناد رسمی گواهی امضا شود)
  • اصل مفاصا حساب مالیاتی آخرین سال عملکرد(پرینت از سامانه کارت هوشمند بازرگانی)مبنی بر بلامانع بودن تمدید کارت بازرگانی در سال جاری(به آدرس دفتر مرکزی شرکت)به همراه کلیه برگ های قطعی و تشخیص مالیات از سال 79 به بعد.
  • در صورت پر شدن صفحات کارت بازرگانی یا تغییر مدیر عامل دو قطعه عکس شش در چهار(جدید،تمام رخ،ساده)
  • گواهی ماده 186 قانون مالیات های مستقیم مبنی بر بلامانع بودن تمدید کارت بازرگانی درسال جاری(به آدرس مندرج کارت بازرگانی)به همراه کلیه برگ های قطعی و تشخیص مالیات از سال 79 به بعد
  • اظهارنامه عملکرد سال های 90،91،92،93 به همراه چهاردوره اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده سال های 90،91،92 و. 93 و 94 و اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده دوره اول سال 955،در صورت عدم مشمولیت قانون مالیات بر ارزش افزوده ،نامه عدم مشمولیت از حوزه مالیاتی مربوطه اخذ گردد.
  • در صورت استیجاری بودن دفتر مرکزی شرکت ارائه اجاره نامه محضری و یا اجاره نامه تمدید شده به همراه کد رهگیری الزامیست.
  • یک برگ کپی روزنامه رسمی در مورد تغییرات شرکت(در صورت هر گونه تغییرات)
  • در صورت تغییر مدیر عامل:
    • اصل کارت ملی و شناسنامه مدیر عامل جهت برابر با اصل نمودن و یک سری کپی کامل از پشت و روی آن
    • اصل گواهی عدم سوءپیشینه مدیر عامل جدید(پرینت از سامانه کارت هوشمند بازرگانی)که از زمان صدور آن 6 ماه بیشتر نگذشته باشد.
    • اصل کارت پایان خدمت یا معافیت دائم برای آقایان جهت برابر اصل شدن و یک سری کپی از پشت و روی آن
      متولدین سال های 1341 و قبل از آن با ارائه کپی مدرک لیسانس نیاز به کارت پایان خدمت ندارند.
    • ارائه اصل و کپی مدرک تحصیلی معتبر(حداقل دیپلم)
    • داشتن حداقل سن 23 سال تمام
  • در صورت تغییر آدرس ارائه یکی از مدارک ذیل الزامی است:
    • اصل و کپی سند مالکیت شش دانگ به نام شرکت؛به آدرس مرکزی با کاربرد اداری یا تجاری
    • اصل و کپی اجاره نامه محضری معتبر به نام شرکت،برای محل کار و به آدرس دفتر مرکزی با کاربرد اداری یا تجاری(در صورتیکه سند ملک مسکونی و دارای کاربری اداری است باید در اجاره نامه محضری موضوع "ملک مورد نظر جهت شرکت و یا فعالیت اداری شرکت در اختیار مستاجر قرار داده شده است"قید گردد)
    • اصل و کپی سند مالکیت به نام غیر و اصل و کپی اجازه نامه عادی به نام شرکت،با کد رهگیری برای محل کار و به آدرس دفتر مرکزی با کاربری اداری یا تجاری با امضای دو شاهد ذیل آن 
  • اشخاص غیر ایرانی متقاضی کارت بازرگانی علاوه بر ارائه مدارک فوق به استثنای بند 88(الف-ب-ج)ملزم به ارائه تایید صلاحیت مدیران خارجی از سفارتخانه  متبوعشان و ارائه کپی پروانه کار و اقامت به همراه اصل مدرک هستند.
  • فیش حق تمبر که از دارایی گرفته می شود.
  • یک قطعه عکس شش در چهار یا سه درچهار مدیر عامل(جدید،تمام رخ،ساده،رنگی با زمینه سفید،بدون خط خوردگی و سالم)

بازگشت به فهرست

موارد معافیت از داشتن کارت بازرگانی:

  • شرکت تعاونی مرزنشینان
  • ملوانان ایرانی شاغل در شناورهایی که در بین سواحل ایران و سایر کشورها در تردد هستند.
  • پیله وران
  • کارگران ایرانی شاغل در خارج از کشور در صورت داشتن کارنامه شغلی از وزارت کار
  • کالاهایی که صدور آن ها به تشخیص گمرک برای فروش نیست.
     

چند نکته:
*در مراحل پذیرش و دریافت کارت بازرگانی حضور مدیر عامل و یا نماینده ایشان به همراه معرفی نامه و لیست بیمه الزامی است.
*کارمندان تمام وقت دستگاه های دولتی نمی توانند کارت بازرگانی دریافت نمایند.
*هر شخص بیش از یک کارت بازرگانی اعم از حقوقی و یا حقیقی نمی تواند داشته باشد.
*برای هر واحد ملکی فقط یک کارت بازرگانی صادر می شود.
*کلیه مدارک در محل اتاق برابر اصل می شود.
 

ثبت برند، ثبت شرکت ، رتبه بندی و اخذ گرید در تهران 02166501809 | 02166502188 | 09127152571 | 09126010223

ثبت برند، ثبت شرکت ، رتبه بندی و اخذ گرید در کرج 19 الی 02634218014 | 09123438517| 09124991554

  • صابر بیجستانی مقدم